Ú v o d
Cílem, který si v této knize kladu, je představit
vám myšlenky jedné z nejzajímavějších a nej-
více přehlížených osobností americké historie:
Ohiyesy, který je známý pod svým anglickým
jménem Charles Alexander Eastman.
Ohiyesa byl ve své podstatě básníkem ducha
a nositelem duchovní vize. Svým záběrem a hor-
livostí, která rostla úměrně s jeho věkem, se stal
hlasatelem životního názoru pÚvodních obyva-
tel. Jsem přesvědčen, že to, co naše generace
potřebuje slyšet především, je jeho duchovní
vize. Hladovíme po slovech a názorech pÚvod-
ních obyvatel Ameriky, a přitom nikdo nemluvil
jasněji než Ohiyesa.
Ohiyesa se narodil v zimě roku 1858 na jihu
státu Minnesota, v kraji nyní zvaném Redwood
FaUs. Byl příslušníkem kmene Santí, patřícího
k národu Dakotů či Siouxů. Když mu byly čtyři,
jeho lidé v zoufalství povstali proti vládě
Spojených států, jež se je snažila systematicky
vyhladovět zdržováním dodávek potravin a pla-
teb, které jim dlužila za odkoupení jejich půdy.
Povstání bylo potlačeno a více než tisíc mužÚ
a žen bylo zajato a odvlečeno. Den po Vánocích
roku 1862 bylo při největší masové popravě,
kterou kdy vláda Spojených státÚ vykonala,
oběšeno třicet osm z nich. Ti, kteří nebyli pobiti,
byli odvezeni do trestnic a zajateckých táborů,
kde je v mrazivých dnech severské zimy čekalo
hladovění a smrt.
Mezi zajatci byl i Mnoho BleskÚ, Ohiyesův otec.
Ohiyesa, jeden z těch, co zůstali, byl poslán
ke svému strýci, aby se mu dostalo výchovy
podle tradičních siouxských zvyků. Učil se lesní
moudrosti a získával znalosti svého lidu. Usilo-
val o to stát se lovcem a bojovníkem. Jednoho
dne při lovu spatřil, jak proti němu kráčí Indián
v Šatech bílých lidí. Byl to jeho otec, který přežil
zajatecký tábor a který se vrátil, aby vyhledal
svého syna.
Ve svém zajetí poznal Mnoho Blesků moc
evropské kultury a pochopil, že v jejím rámci
nemůže indiánský způsob života přežít. Pohrdal
těmi, které nazýval "Indiány rezervací", těmi,
kteří se vzdali své nezávislosti a tradice a přijali
almužnu od evropských dobyvatel;.
Odešel s Ohiyesou na malou farmu v jihozá-
padní Dakotě a začal z něho vychovávat nový
druh bojovníka. Do bílých škol ho poslal se slovy.
"Je to stejné, jako kdybych tě posílal na tvou
první válečnou výpravu. Očekávám, že zvítězíš."
Tak se zrodil Charles Alexander Eastman,
santíjský Sioux, dítě lesŮ a prérií, tak vykročil,
aby se stal poradcem prezidentů a váženým
členem novoanglické společnosti.
Ohiyesa, neboli Eastman, nastoupil na Beloitskou
kolej, kde se naučil angličtinu a plně se pono-
řil do kultury a zvyků bílého světa. Po maturitě
odjel na východ. Navštěvoval Dartmouthskou
kolej a byl přijat na lékařskou fakultu Bostonské
univerzity, kterou ukončil v roce 1890. Potom
se vrátil na rodný Středozápad, aby pracoval
jako lékař mezi svými lidmi v rezervaci Pine
Ridge. Byl však zklamán korupcí vlády Spojených
státz a jejích indiánských agentů. Po krátkém
pokusu založit soukromou lékařskou praxi
v St. Paulu v Minnesotě obrátil svou pozornost
na problematiku vztahů mezi Indiány a bílými.
Dalších dvacet pět let se nejrůznějšími způ-
soby pokoušel vybudovat mosty porozumění
mezi indiánskými a neindiánskými národy Ameriky.
Pracoval pro YMCA, poté sloužil svému
lidu jako advokát ve Washingtonu a nakonec
se vrátil do Jižní Dakoty, kde tři roky působil
jako lékař Siouxz v Crow Creeku.
V roce 1903 odjel zpět do Massachusetts
a snažil se uvést hlas Indiána na americkou
intelektuální scénu. Zapojil se do skautského
programu, protože věřil, že to je nejlepší zpŮsob,
jak mladým neindiánským Američanům sdělit
význam myšlení a hodnot, kterým se naučil při
svém dospívání v divočině.
Nakonec v New Hampshire s pomocí své ženy
založil vlastní tábor, v němž se neindiánské děti
pokusil prakticky uvést do systému siouxského
vzdělání a hodnot.
Finanční problémy a naprosto neslučitelné
rozdíly mezi indiánskou kulturou a bílou civi-
lizací si však vybraly svou daň. V roce 1918
se Eastman rozešel se svou bílou manželkou
a v roce 1921 opustil Novou Anglii. I nadále
věřil, že cesta civilizace je cestou budoucnosti,
ztratil však mnoho ze své víry v její schopnost
vyslovovat se k vyšší morální a duchovní vizi
lidstva. Opět se vrátil do lesů na rodném
Středozápadě, věnoval více času tradičnímu životu
a často na několik měsíců odcházel sám do lesŮ.
Nikdy nepřestal věřit, že pokud má někdy
existovat Amerika s vlastní a upřímnou duší,
musí se dvě kultury, které se tak tragicky
střetly na půdě amerického kontinentu, nějakým
způsobem spojit v jednu. Ačkoliv pochopil, že
bílá civilizace je ve své podstatě systémem
života založeným na obchodu, stále cítil, že
úkolem těch nejlepších lidí, Indiánů i neindiánů,
je pomoci najít Americe společnou vizi. Jak
píše na konci své autobiografie Z hlubokých
lesů do civilizace (From Deep Woods to Civi-
lization): "jsem Indián a od civilizace jsem se
mnoho naučil, za což jsem vděčný, nikdy jsem
však neztratil svůj indiánský smysl pro právo
a spravedlnost. Jsem proto mnohem více pro
rozvoj a pokrok v sociální a duchovní oblasti než
pro růst obchodu, nacionalismu a výkonnosti.
V každém případě, dokud žiji, jsem Američan."
Jako pozorovatel indiánského života neměl
Ohiyesa sobě rovného. Byl si naprosto jistý svou
indiánskou identitou, a přesto celý svůj život
obětoval hledání jejího smyslu v kontextu evropské
Ameriky. Celým svým srdcem i duchem se snažil
věřit moudrosti každé z obou cest,
kterým se naučil. Pokud to bylo těžké, pak
proto, že obě tyto cesty se v jednom člověku
tak nesnadno spojují.
Jakkoliv litoval odumírání indiánské kultury,
přijímal to jako řízení Velkého Mystéria a pustil
se do dvojitého úkolu přinášet kulturu bílých
IndiánŮm a indiánskou kulturu bílým. Zázemí ve
svých tradicích neztratil ani v nesnadném zkou-
mání nideálu kristova", ani při večeřích s pre-
zidenty. Byl vždy pozorovatelem, pronikajícím
stále hlouběji do kultury bílých, snažícím se, jak
mu vždy radila jeho babička, "jít po nové stezce
tak dlouho, dokud ji nepozná".
Spisy, které zanechal, jsou dokumenty z této
cesty, cesty muže se srdcem bojovníka a jazy-
kem řečníka, lidského ducha takové důstojnosti,
která překonává hranice rasy a víry.
A tak vám s velkou hrdostí a úctou předkládám
soubor jeho spisů. Ohiyesa je mužem,
jemuž bych svěřil svého syna i svou zem. Až si
přečtete jeho slova, pochopíte proč.
Kent Nerburn
Bemidji, Minnesota, 1993
Další stránka...